Податкове право

Відшкодування ПДВ: листи ДФС і норма ст. 200 ПК України

Автор: Сергій Андрощук, адвокат2 хв читання

Архівний матеріал. Опубліковано 17 квітня 2019. Норми права та судова практика викладені станом на цю дату й могли змінитися — перед використанням перевіряйте їх чинність.

Останнім часом спостерігаються ситуації, коли органи ДФС перевіряючи підприємства на предмет законності заявлення суми ПДВ до відшкодування застосовують не норму права, коли відмовляють у бюджетному відшкодуванні, а посилаються, наприклад, на лист від 22.07.2016 № 24830/7/99-99-15-03-02-17 «Про внесення змін до форми податкової декларації з податку на додану вартість».

При цьому, органи ДФС вказують, що платник податків має застосовувати інший підхід при розрахунку суми відшкодування ПДВ, ніж той, який записаний в положенні п. 200.4 ст. 200 ПК України. Таким іншим підходом, принципом є "хронологія формування від'ємного значення".

Результат перевірки відображається в акті, де відсутнє посилання на норму права; при цьому, органи ДФС знімають суми ПДВ, заявлені до відшкодування без надання будь-яких пояснень. А далі, кому як пощастить, виписують протокол про адміністративне правопорушення.

Коли дана категорія справ потрапляє до суду, що суди, в цьому випадку, вирішують спори з ДФС в певній частині на користь платників податків. Основні позиції, які звучать в рішеннях суду стосуються наступного.

Лист від 22.07.2016 р. № 24830/7/99-99-15-03-02-17 не є нормативно-правовим актом, а відтак, такий лист не може встановлювати, змінювати чи скасовувати норми права, оскільки носить рекомендаційний характер.

Деталізація від'ємного значення різниці між податковими зобов'язаннями і додатковим кредитом, яка переноситься до складу податкового кредиту наступного звітного додаткового періоду, здійснюється лише в частині періодів її виникнення.

Водночас, ані ПК України, ані іншим порядком не передбачено вимог щодо черговості врахування залишку від'ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів при погашенні податкових зобов'язань поточного звітного (податкового).

Аналогічна позиція викладена в листі Державної фіскальної служби України від 12.07.2016 р. № 15908/6/99-99-15-03-02-15, в якому підкреслюється, що використання принципу хронології, згідно з яким податкові зобов'язання поточного звітного (податкового) періоду зменшуються на суму податкового кредиту у хронологічному порядку його зникнення — від найдавнішого до найновішого, має тільки добровільний характер.

Тобто, головним, все ж таки, є положення ст. 200 ПК України. А листи не можуть суперечити або визначати інші правила поведінки, ніж зазначені в ПК України.


Потрапивши в ситуацію, коли ДФС без законних підстав знімає суму ПДВ, заявлену до відшкодування, потрібно оскаржувати акт і, відповідно, протокол про адміністративне правопорушення, якщо його окремо склали. Тим більше, що існує позитивна судова практика як скасування незаконного рішення ДФС про відмову у відшкодуванні, так і про скасування постанови про адміністративне правопорушення.

Матеріал має інформаційний характер і не є юридичною консультацією. Викладено за законодавством і практикою станом на дату публікації; правове регулювання може змінюватися. Для оцінки конкретної ситуації слід звернутися до адвоката.

Сергій Андрощукадвокат · Excellence Law Firm

Для обговорення конкретної справи — зв'язатися з бюро.

Зв'язатися
← Усі публікації